Skriv ut

I Did Not Discover America


Jean-François Boclé, Tout doit disparaître!
På Bildmuseet i Umeå visade under sommaren 2008 utställningen I Did Not Discover America av Jean-François Boclé som är den första mer omfattande presentationen av konstnären i Europa.
Utställningen består av elva verk där de stora skulpturala och rumsliga installationerna omsluter och låter ingen undgå det faktiska.

Konstnären Jean-François Boclé är 36 år och verksam i Paris. Han bearbetar i sina mångbottnade verk både personliga erfarenheter och det kollektiva minnet av Karibiens historia. Med utgångspunkt i rasism och slavhandel berör han relationen mellan ett kolonialt förflutet och en post kolonial samtid och ställer frågor om migration, exil, identitet, konsumtion och socialt utanförskap.

Jean-François Boclé, Banana Project Episode I
Den interaktiva installationen Banana Projekt Episode I (2007) består av tre delar: fem svarta papper, vardera med namn på en fotbollsspelare skrivit i vitt. Femtio kilo bananer på ett podium och ett inspelat telefonmeddelande som besökaren själv får ringa till från sin mobiltelefon.
Installationen är en respons på det fenomen inom dagens fotbolls kultur, att supportrar kastar in bananer mot mörkhyade spelare på planen, vilket förekommit i hela Europa.

Det verk jag fastnade lite extra för är Enkelbiljett (2003). På golvet i rummet ligger högar av kläder möbler och packmaterial i mänskliga former. De är placerade i sittande och liggande positioner åtskiljda från varandra i väntande, uppgivna ställningar. De ser ut att vara på väg men inte riktigt veta när, var eller hur. Verket ger en känsla av att vara uppbunden och söndersliten på samma gång. Verket refererar både till historisk slavhandel och till nutida förflyttningar, exil och socialt utanförskap.

Jean-François Boclé, Tout doit disparaître!
Allt ska bort! (2001)
Tiotusentals blå plastkassar har i detta verk skakats ut med samma handrörelse som vi använder när vi vid butikskassan tar tag i en påse för att packa ner varor. Här får den stora mängden plastpåsar bli en reflex av vår tids konsumtion och ett monument över slavhandeln och alla de miljoner människor som gick under när de transporterades som varor över Atlanten, ett hav av plastpåsar som sista vilorum.

Konsumera rasenligt! (2005) är verket där dagligvaror från olika delar av världen är uppradade på en hylla.
På ena sidan finns produkter som Salsa Negra, Blanquita och Aunt Gémina på andra sidan står Nestlé Fullkornsväling, Brandts skorpor och Kinder Choklad. Hyllan är täckt av produkter med rasdiskriminerande framställningar. Det jag själv slås av är att vissa produkter känner jag igen från min dagligvarubutik, varor som jag aldrig tidigare reflekterat över att de använder en svart flicka som symbol för lakrits.

Bor du i eller har vägarna förbi Umeå så är denna utställning som pågår till den 21 september 2008 ett måste. Under sista utställningsdagen återkommer Jean-François Boclé till Bildmuseet för att avsluta sin utställning med en publik presentation av sina verk.

*Textkälla: Bildmuseet utställningsfolder.

Veronica Olofsson