Skriv ut

Bauhaus

intro
En arkitektur-, design- eller hantverksintresserad Berlinbesökare bör inte missa Bauhaus Archive/Museum für Gestaltung några kvarter norr om tunnelbanestationen Nollendorfplatz.





Museet ligger i en vit byggnad designad av Walter Gropius som 1919
grundade Bauhaus. Samma år skriver han det manifest som sammanfattar
vision för Bauhaus: deras strävan efter att sammanföra design, hantverk
och arkitektur till "the building of the future"

"Manifesto of the Staatliches Bauhaus
The ultimate goal of all art is the building! To embellish buildings was
once the primary task of fine arts. They were considered iseparable parts
of the great art of building. Today, they exist in complacent isolation,
from which they can only be rescued by the conscious, cooperative effort
of all craftmen. Architects, painters and sculptors must relearn to
perceive and understand the composite character of a building both as a
totality and in terms of its parts - then their work will imbued again
with the spirit of architecture.
Architects, sculptors, painters - we all must return to the crafts! Let us
strive for, conceive and create the new building of the future, which will
be everything in one single shape, architecture and sculpture and
painting, and which will one day rise toward heaven from the hand of
millions of craftmen as a crystal symbol of a new, coming faith"
Walter Gropius 1919

bauhaus2

Visionen för Bauhaus krävde en ny typ av arbetssätt och Gropius startade

en utbildning med verkstäder där hantverket och konsten var lika viktiga.
Studenterna skulle tränas i både teknologi och form. I verkstäderna togs
också prototyper fram för produkter som lämpade sig för masstillverkning.
Stålrörsstolarna var en sådan produkt som Marcel Breuers tog fram 1926 och
som blev en populär produkt både för Bauhaus och senare för andra
producenter.

Bauhaus flyttade 1925 från Weimar till Dessau och nybyggda Bauhaus-huset.
Byggnaden var mer än en skolbyggnad (1926 blev Bauhaus tilldelade titeln
School of Design av regeringen) - den var en symbol för hela
Bauhaus-institutet. Bauhaus fanns i dessa lokaler fram till 1932 då den
nationalsocialistiska majoriteten i Dessau beslöt att stänga skolan.
Bauhaus flyttade då till en tom telefonfabrik i Berlin och fanns där under
ett år innan det stängde även i Berlin.

I utställningen på museet visas exempel från Bauhaus olika verkstäder.
Keramik,
metall, trä, foto, vävning och färg. Det som jag tittar lite
extra på (eftersom även jag har
utbildat mig i dessa slöjd/konstformer)
är exemplen och skisserna
från vävning- och färgverkstäderna.

I färgverkstaden undersöktes relationen mellan färg och arkitektur. Med
utgång från Goethes färglära och traditionella färgtekniker experimenterade
studenterna med pigment och bindmedel för att lära känna olika sorters
färger och deras effekter på varandra.
Jag älskar verkligen att gå runt och titta på tavlorna med
färgkartsskisser - en större kvadrat med mindre kvadrater i där färgerna
går från orange till brunrött, eller hur en bild kan gå från blått till
rött - stegvis, iflytande eller randigt med olika breda ränder. Och
skisserna med linjers relationer till färger - hur de har en viss vinkel
beroende på dess färg.

De tre vävarna (gjorda av kvinnor) och två vävskisser (gjorda av män) som
visas är experimentella både i färgval och tekniker. Väggväven i tuskaft
med inslag av olika tjock okardad ull mot en bakgrund av inplockade
färgade ullgarner som ger ett vågigt intryck gör att jag vill hem till
vävstolen och väva mig en egen matta.

Det finns mycket texter bevarare från de aktiva i Bauhaus. I arkivet går
att botanisera länge länge om man har specialintresse. Produkterna som
visas talat sitt språk men eftersom jag är en stor vän av det skrivna
språket, för att förklara bakomliggande orsaker som inte syns i en
produkt, sa gillar jag att många citat och förklaringar visas i
utställningen. Jag gillar att se visionerna från starten 1919 och sedan
kunna fundera själv på om visionen blev uppfylld.

Walter Gropius igen:
"We want to create the clear organic building body, naked and radiating
from its innermost principle, without any lies or playful elements."

Eller Marcel Breuer (han med stålrörsmöblerna):
"If we design things in a way that they work properly and their function
does not interfere with each other, they are ready"

bauhaus3

Hur stor är då Bauhaus påverkan pa 1900-talets design och arkitektur och
synen på hantverket och konsten? Bauhaus har minst sagt satt sina spår som
ett av Tysklands främsta möbel- och arkitekturpåverkare. Stålrörsstolarna
är ett exempel, de som varit verksamma eller skolats i Bauhaus ett annat.
Både Paul Klee och Wassily Kandinsky var aktiva i Bauhaus. Med sina 14 år
hann det också bli ett etablerat institut. Och byggnaderna, möblerna och
produkterna sprungna ur Bauhaus har många fortfarande tilltalande form och
funktion.

Fram till 30 augusti visas det på museet även en utställning med fantastiska
och märkliga lampdesignern Ingo Maurer. Glödlampor med fågelvingar,
LED-ljusglasbord, Campbells tomato soupburk omgjord till lampa med
rubriken Canned Light på kartongen. Allt konstigt och roligt och värt att
se.
För mer info klicka HÄR

Mia Lindgren

För Kravallslöjd i Berlin
Besöket gjordes den 19 juli 2010